Minulý týden jsem dostal zásadní otázku, kterou můžete fotografovi vůbec položit.
Vojto, co je podle tebe ten nejlepší foťák?
Tazatel na mou odpověď ani nečekal a každý, kdo udělal nějakou svou srdcovou fotku, by s jeho bleskurychlou autoodpovědí souhlasil. Je to přeci ten foťák, který máte zrovna u sebe, pravil. Samohumorista se tvářil, jako když filozof nachytá stavebního inženýra při otázce, jestli bylo dřív vejce nebo slepice.
Tady ale pomyslná pře začíná i končí – on měl totiž naprostou pravdu. Plně s ním souhlasím. V brašně jsem měl foťák, který i bez ohledu na tohle “procitnutí” opravdu považuju za nejlepší, co jsem kdy měl. Je to nový X100F.
Naštěstí, stále platí, že je jedno čím fotíte, když víte co fotíte a proč to fotíte. Občas ale vznikají pouta, který není potřeba nijak extra obhajovat. A to je i tento případ. Jde o ten neměřitelný přesah, který vám může nějaký foťák přinést, aniž by to zavánělo krátkozrakou připoutaností nebo upjatým materialismem. Předpokládám, že většina stávajících majitelů série X100 souhlasně kýve.
Samozřejmě, že níže popíšu všechny ty technický věci, který už nějaký ten čas prosakují po sítích. Vlastně vás tím nemohu ani překvapit. Vypsat to ale musím. Koho to moc nezajíma, přeskočte si rovnou na konec.
Nutno říci, že mnou testovené X100F je předprodukční kus, proto berte na zřetel, že to není jako vytesané do kamene. Zkrátka nejde o finální verzi, byť se jí to mílovými kroky blíží. Přesto mi přišlo férový napsat to (skoro)filozofické vyznání. Nejsem technomil, jsem fotograf, doufám. Prosím, nevnímejte to jako latentní aroganci. Foťák za mě nikdy nepromluví, to udělají až fotky a já prostě víc řeším, jak se mi co fotí, než co má kolik megapixelů nebo šum(svistu).
Co je tedy u X100F nového?
Uvnitř
– čip (24MP X-Trans CMOS III) i procesor (X-Processor Pro), který je (předpokládám) stejný jako má XPRO2 a XT2,
– napájení baterií NP-W126(S),
Ovládání
– integrovaný volič ISO a do voliče rychlosti závěrky (jako má XPRO2)
– stejně jako u XPRO2 přesunutí všech ovládacích tlačítek zadní strany foťáku na pravou stranu (pro pohodlné ovládání jen palcem pravé ruky),
– joystick pro volbu ostřícího bodu jako u XPRO2 a XT2,
– přední kruhové funkční tlačítko na přední straně jako u XPRO2 a XT2,
– otočný kruhový prstenec kolem objektivu jako u X70,
– páčka na přepínání OVF/EVF má integrované tlačítko jako XPRO2.
Co je naštěstí stejného?
– pevný display
– skvělý objektiv 23mm f/2
Proč X100F považuju za nejlepší foťák?
1/ Dva roky mi to trvalo, ale nakonec jsem se profotil až k ohnisku 35mm (po přepočtu). Kdybych byl ztroskotaný Robinson, bylo by tohle ohnisko Pátkem, co zažehne oheň mýho (foto)přežití. Pevný objektiv 23mm f/2 je neuvěřitelně rychlý, přesný i ostrý.
2/ Je to dálkoměr. Takže pravým okem fotím, levým koukám a výsledek je ten, že vidím víc a tak snáze vnímám fotografovanou scénu.
3/ Slouží mi jako pomyslný fotodeníček, protože je furt se mnou. Navíc s výstupem, který je obrazově perfektní, jak je u Fuji dobrým zvykem.
4/ Když si to situace žádá, dokáže zabrat skoro jako sportovní foťák. Zkrátka kontinuální snímání i ostření je stejně rychlý a přesný jako např. u XPRO2,
5/ Je sexy (jo i tohle slovo mohou používat chlapi). Za mě zatím nejlepší design, co kdy u bezzrcadlovek Fuji uvedlo. Hned potom je samozřejmě XPRO2.
6/ Rozhodně není pro každýho.
7/ Jo, abych nezapomněl, je extra rychlej, přesnej, obrazově skvělej!
Závěr?
Loni jsem udělal tři dobrý fotky. Jedna vyhrála cenu na Czech Press Photo. Ta byla reportážní. Moje zatím nejlepší. Druhá byla hodně pocitová. Vzbudila tu pomíjivou chvilku štěstí po zachycení ... no a co ta třetí?
To je ta pro mě nejdůlěžitější! Cvaknul jsem jí při natáčení výše uvedeného promovidea. Je v ní to nejdůležitější - příběh člověka. Je to portrét, který ho vystihuje. Spolu se dvěma dalšími fotkami tak tvoří soubor fotek zachycující 90letého běžce, pana Jiřího Soukupa. Ten v nějakém z mnoha rozhovoru pravil, že život je jako voda, která nám proteče mezi prsty... proto je potřeba ty prsty semknout a prožít ho naplno. Fotka, kde běží a je pouhým odrazem v hladině, z mého úhlu pohledu vystihuje jeho životní krédo.
Jasně, je to "jen" další skvělý foťák od Fuji. Pro mě ale součet všeho, co od foťáku očekávám. A hlavně... pomáhá mi vyprávět lidský příběhy, takže bez přehánění ideální foťák.
Štěpán (19. 01. 2017 12:48)
Díky za skvělý report. Stojí upgrade z X100T za to? Jde mi především o rychlost a přesnost ostření. Výběr ostřícího bodu byl na X100T pomalý, tak jsem hodně používal detekci obličeje, doznala tato funkce vylepšení u X100F?
Dusan (19. 01. 2017 13:18)
Vojto...nielenze milujem ako mas pod kontrolou svetlo...zboznujem tiez ako narabas so slovami..
Martin Kabrt (19. 01. 2017 14:03)
Dobry den,
Mohu se zeptat, zdali kde konecne zmensit ostrici ctvrerec v OVF hledacku u 100F? Diky za odpoved.
Kamil Zachar (19. 01. 2017 15:27)
To video je rozhodně lepší než originální propagační video od FujiFulmu ! Klobouk dolů ! :)
Hari (19. 01. 2017 15:47)
Hm...tak jsi přesně vysthl, co mě sejří na té X100T, co mám...ale co už...
dík za článek ;)
Stano (19. 01. 2017 19:24)
Hmm, dnes byl X100F jen predstaven, a vy uz s nim fotite!! Zvlasne, nie su nahodou fotky a video z X-T2 + 23/f2.0?? I cas tomu odpoveda, dnes je vsade sneh a zima, kym na videu je pekna jesen. Nuz pekna kolaz.
Jaro (19. 01. 2017 21:17)
Zacinan mit podezreni, ze ma Fuji velmi vyhodny affiliate program.
Jakub (20. 01. 2017 15:41)
Super článek! Vojto, jste opravdu inspirace. Video dojalo, díky.
@Stano - co je na tom divného? FUJI má určitě hotové "pre-production" jednotky, které dává na testování.
Vojta Hurych (20. 01. 2017 22:42)
Štěpáne, děkuju. Díky joysticku je vývěr ostřícího bodu opravdu rychlý a intuitivní. Navíc je rychlost pohybu po mřížce bodů dána i její "hustotou". Osobně použivám tu "řidší" mřížku 7x13.
Vojta Hurych (20. 01. 2017 22:42)
Dušane, děkuju! :)
Vojta Hurych (20. 01. 2017 22:44)
Martine, zmenšit ostřící bod v OVF zmenšit nejde. Nicméně musím říci, že práce s ním je o poznání lepší než u Téčka. Dokonce mi přijde skoro srovnatelná s EVF co se týče rychlosti i přesnosti. Jestli se v únoru potkáme osobně, budeš se moci přesvědčit osobně :)
Vojta Hurych (20. 01. 2017 22:44)
Diky Kamile, to nás s Markem Veselým moc těší!
Vojta Hurych (20. 01. 2017 22:46)
Stano, ano, už s ním přes dva měsíce fotím. Dostal jsem možnost otestovat předprodukční verzi. Video bylo pořízeno na začátku prosince na XT2 a celou řadu XF objektivů (mimo jiné i na 23/2).
Vojta Hurych (20. 01. 2017 22:46)
Jaro, děkuju za komentář. Fuji můžete podezřívat leda z toho, že umí dělat supr foťáky :)
Vojta Hurych (20. 01. 2017 22:47)
Díky Kubo, to mě moc těší! :)
Stano (23. 01. 2017 12:05)
Děkuju autorovi a Jakubovi za vysvětlení :-)
Marek Suchý (27. 03. 2017 15:23)
DOSUD POSLENÍ MARATON v tychto slovach je viac pravdy ako v knihach ktore maju aj tisice stran. Tento pan je clovek s velkym C a zasluzi si nas obdiv a mame sa od neho co ucit, on ma tozis pokoru :-) Inac vyborna praca Vojta, F mam objednany a tesim sa, lebo X100 rada je moja srdcova zaslezitost a srdcu nerozkazes :-)
Jiří Diviš (26. 06. 2017 21:14)
Zdravím, zajímalo by mě, jestli tenhle Fuji má živý náhled přes HDMI, když natáčíte video? Nejen playback, když si něco přehráváte, ale jestli se dá připojit monitor a použít ho při natáčení současně, díky za info, J.Diviš
Vojta Hurych (27. 06. 2017 08:41)
Taky zdravím, Jirko, ano, živý náhled přes HDMI funguje i při záznamu. Vojta
Filip Bačík (27. 07. 2017 13:07)
Dobry den Vojta,
na zaciatok vam chcet podat poklonu.
Uz dlho som nevidel tak pekne fotografie,ktore sa lisia od vsetkeho ostatneho naokolo,hlavne svojou prirodzenostou,pribehom a krasou momentu,ktory dokazete tak pekne zachytit.Som Vas fanda len tak dalej:-)
Momentalne som predal Canon 6d,akosi ma to prestalo bavit tahat tak rozsirnu techniku,stratil som inspiraciu.Narazil som na Vas a techniku Fujifilm.Citam o nej pekne veci,len riesim malu dilemu ci ist do X100F alebo X-PRO2.Som amater ktory vela cestuje,krajinka,spoznavam nove mesta,a mam rad fotky ludi,portrety.Fotil som vacsinou pevnymi sklami 35ka,50ka,a nejaky ten sirokac(fullframe).Na ktory model by ste sa priklonil na mojom mieste,u mna je to raz x100f raz x-pro2,najlepsie oba,ale zial to financie nedovoluju.
Dakujem Vam za odpoved,a prajem nech Vam to nadalej tak dobre fotí;-)
Filip
Vojta Hurych (27. 07. 2017 23:11)
Srdečně zdravím, Filipe,
moc děkuju za milou pochvalu i důvěru s dotazem. Snažím se to dělat nejlépe, jak mi daná situace dovolí. Někdy to klapne, jindy zase ne, ale takovej je život :)
Mám oba zmíněné foťáky. Jelikož jsem letos kompletně přešel na skla se světelností f/2 (kvůli rychlosti ostření a menším rozměrům vůči světelnějším verzím), rozdíly mezi XPRO2 a X100F se setřely, když pominu výhodu měnit objektivy (resp. ohniska). Vlastně ale ani to už není argument, jelikož tele a wide předsádky na X100F jsou skvělé (druhou generaci předsádek budu teprve testovat, první byla ale supr). Důvod, proč je mým pracovním nástrojem (na svatbách) XPRO2 jsou dva sloty na SD karty. Klienti mi platí nemalé častky, takže v duchu profesionality zálohuju, zálohuju a zase zálohuju.
Své věci ale fotím na X100F. Je to fakt nejlepší foťák, co jsem kdy měl, proto ho mám furt u sebe. Těsně v závěsu je XPRO2.
Jestli řešíte finance, doporučuju vám X100F (ohnisko 35mm ) a pokud by vám chyběla ohniska 28 nebo 50, pak stačí dokoupit (klidně z druhé ruky) konvertory. Budete na ceně těla XPRO2, ke kterému byste ještě musel pořizovat objektivy :)
Snad jsem vám pomohl, opatrujte se :)
Vojta
FILIP BAČÍK (28. 07. 2017 10:46)
Dilema vyriesena :)
Dakujem Vojto
Filip
FILIP (03. 09. 2017 12:10)
Dobry den Vojto,
tak uz testujem prve dni x100ku,s fotakom velka spokojnost.Mam ale otazku,vcera pri foteni v lese,som fotil mravceky v mravenisku pri protisvetle.Na fotke odfotenej do RAW bez uprav pri nazoomovani je po celej fotke taka zvlastna struktura.Stretol ste sa stym niekedy?Tento jav sa mi prejavil napriklad aj pri foteni proti monitoru cela plocha displeja je potiahnuta touto strukturou,setko naokolo ma normalnu strukturu sumu(zrna)?Vyvolane v Lightroome v Capture One je tento jav miernejsi.Je to vada snimaca alebo nieco cim Fujiny trpia,nestretol som sa stympridal by som obrazok ale nieje tu ta moznost.Neviem kde napisat tento postreh,ak sa to sem nehodi kludne to vymazte a ak si najdete cas odpisat kludne sem feldik.bacik@gmail.com
Dakujem
Karel Mlynář (19. 01. 2018 23:11)
Dobrý den,
Když pominu to, že jste zjevně ambasador Fuji a máte tedy povinnost Fujifilm chválit a že je to video komerčně laděno, tak si dovolím přidat svůj názor mnohaletého fotografa. Už na první pohled vidím nereálné barvy. Přebarvené. A dobré je vědět, že ona Fuji není tak dobrá, jak o ní vykládáte, když se podívám do portfolia. To že méně šumí je tím, že Fujifilm silně barevně odšumuje i RAW a nejde to vůbec vypnout. Vznikají pak nepříjemné artefakty, a když vytahujete z toho vyždímaného RAWU stíny, jak to pak vypadá? Prohlédněte si prosím pozorně tento malý test, který mi jasně říká, tohle bych nikdy nechtěl mít doma:
http://www.martinmojzis.com/clanky-26-fujifilm-artefakty.html
A je velká lež, že je Fuji lepší než fullframe, jak někteří tvrdí a i na Vašich stránkách jsem cosi o tomto četl. To není vůbec pravda. Podívejte se, jaká je skutečnost:
https://petapixel.com/2017/03/03/x-trans-vs-bayer-sensors-fantastic-claims-test/
Překlad:
https://translate.google.cz/translate?hl=cs&sl=en&u=https://petapixel.com/2017/03/03/x-trans-vs-bayer-sensors-fantastic-claims-test/&prev=search
To je X Trans, problémy s artefakty, ztrátou barevné věrnosti, interpolací a patláním kresby přímo do RAWu, takže detaily jsou nenávratně nejednou pryč. S tímto fotit svatby je zcela nevhodné. Už jen proto, že barevně je to dost přesycené. Ano, dá se to vyladit, ale vyvážení bílé je také dost bídné. Pleťovka dost nešťastná, a tak je třeba dost upravovat. Z Vašich fotek, kde na některých vidím i šum, a ,,ujeté“ barvy a proto z toho mám dojem, že úpravy moc neřešíte.
Jinak, je to dle mně hodně komerčně laděno, s cílem vytvořit falešný dojem, že jedině Fujifilm je to nejlepší, co může člověk mít. Pokud by to byla pravda, nemám proti tomu žádné námitky, ale tak jak je to prezentováno, bych se nebál to nazvat, ač věřím, že alespoň částečně nevědomým klamáním veřejnosti.
Pokud nefungují přímé odkazy, zkopírujte si je prosím do svého prohlížeče.
Vojta Hurych (22. 01. 2018 11:43)
Opět vás srdečně zdravím, Karle, odpovím vám v bodech pro lepší přehlednost.
Ad... povinnost Fujifilm chválit a že je to video komerčně laděno: budu vás muset zklamat, ale vaše představy o ambasadorství jsou tak trochu z říše pohádek. Ano, jsem ambasadorem a jsem na to hrdý. Dostal jsem možnost reprezentovat značku, která má mou velkou a dlouholetou důvěru. Osobně jsem se potkal s inženýry v Japonsku, kteří řídí vývoj Fuji aparátů. Jejich otevřenost k názorům a podnětům, nás fotografů, je v nejlepším slova smyslu pověstná. Svým, i kritickým názorem, jsem se v podstatě podílel na výsledné podobě fotoaparátů. Jestli pochybujete o mé profesionalitě, pak vězte, že bych nepoužíval nic, s čím bych nebyl 100 % spokojen. Používám z mého pohledu a dle mých preferencí nejlepší možnou digitální techniku. Za žádné řízeně pochvalné články ani doporučení jsem nebyl a nikdy nebudu honoráván. Nejsem pokrytec a zodpovídám se jen vlastnímu svědomí. Pouze doporučuju to, s čím jsem tak spokojen. Nikdy bych nespojil své dobré jméno s někým, kdo by ohrozil mou pověst.
Ad... nereálné, přebarvené barvy: jen zopakuji, co jsem vám odpovídal stran kritiky mých fotografických dovedností zde: https://goo.gl/kUQyFj. Jako autor se mohu úzkoprse držet zajetých kolejí svatební fotografie a uhánět po nich vstříc nekonfliktnímu průměru, nebo se snažit o riskantnější prezentaci vlastního vidění světa. Způsob úpravy tonality také vnímám jako autorský vklad. Nemám potřebu zalíbit se všem. Proto jsem zvolil druhou možnost. Pokud tu kritizujete barvy, trefujete se jen do toho, co se líbí mě a jak chci, aby moje fotky vypadaly. Řekl bych, že to stejně tak dělá naprostá většina mých kolegů.
Ad... odkazy na články: tohle z vaší strany považuju za argumentační faul. Jsem si plně vědom rozdílu mezi čipy, které využívají Bayerovu versus X-Trans mozaiku. Na vysoké škole jsem z toho dokonce složil zkoušku. Oba testy byly provedeny na první verzi X-Trans čipu s 16 Mpix. Dnes jsou používány čipy třetí generace s 24 Mpix. Když pominu i výhody X-Trans mozaiky, pak ano, artefakty jsou jedním z negativ. Je tu ale jedno velké ALE. Osobně jsem zaznamenal změnu mezi první a třetí verzí X-Trans čipu. Nemluvě o tom, že také záleží jaký program (a v jaké verzi používáte) ke zpracování fotek. Pokud je někdo opačného názoru a tvrdí, že v tom rozdíl není, je to jeho názor a já nemám potřebu s ním polemizovat. Nejsem totiž někdo, kdo pitvá každý pixel. Říkáte zde A, dovolím si zde předložit B. Internet je plný článků i s protichůdnými názory než je ten váš. Třeba tento článek: http://thephotofundamentalist.com/fujifilm/fujifilm-x-trans-iii-vs-bayer-texture-detail-comparison/.
Ad... velká lež, že je Fuji lepší než fullframe: přál bych si mít tak neochvějné názorové přesvědčení, které tu prezentujete. Vaše kritika Fujifilmu se točí jen okolo čipu. Jako mnohaletý fotograf určitě víte, že se svět nědělí jen na Fuji a fullframe a že v kategoriích bezzrcadlovek najdete i FF aparáty. Například já osobně jsem zjistil, že FF pro svou práci nepotřebuju. Fotoaparát si vybírám a hodnotím z mnoha úhlů pohledu a technických parametrů jako jsou dostupné objektivy, velikost (kompkatnost), komfort používání a nebojím se říci i lásce ke značce či celkový dojem. Ano, nejen z těchto pohledů u mě Fujifilm vyhrál. Kdybych používal špatnou fototechniku, dřív nebo později bych zkrachoval a to je, vzhledem k tomu, že je to moje živobytí, to poslední, co bych chtěl.
Ad... S tímto fotit svatby je zcela nevhodné: nezlobte se, ale nad tímto vašim závěrem se mohu jen přátelsky pousmát. Osobně znám (nejen svatební) fotografy světových měřítek, kteří na Fujifilm fotí a jsem si jist, že nikdo z nich by nepoužil takto latentně arogantní tvrzení o jiné značce.
Ad… na některých vidím i šum: ano, vidíte správně. Mám šum rád a považuju ho za jakousi pravdivost ve fotce. Pokud to není nezbytně nutné, nechám ho tam. Pro vaší představu: na jedné mé výstavě byly umístěné fotografie 90x60 cm. Jedna z nich šumela jako pískoviště, protože byla nafocene na ISO12800. Mohu k tomu jen říci, že kratší čas bych neudržel a tu fotku mám moc rád, šum nešum. Nenadřazuju totiž formu nad obsah, což jakožto zkušený fotograf nejspíš dobře chápete. Své fotografie tisknu i velkoformátově a kdybych na výsledném tisku shledal nedokonalosti zaviněné špatně zvolenou fototechnikou, přešel bych k lepšímu řešení – tedy fotoaparátu. To se ale doposud nestalo. Vždy se těším na další nový foťák Fuji a čekám, v čem mě opět překvapí, což se mimochodem stalo pokaždé, když byl uvedem nový aparát na trh.
Ad...Jinak, je to dle mně hodně komerčně laděno, s cílem vytvořit falešný dojem, že jedině Fujifilm je to nejlepší, co může člověk mít: mýlíte se. Vždy říkám, že nejlepší foťák je ten, který máte zrovna u sebe. Já u sebe nosím právě Fuji. Nic víc, nic míň. Věřím, že i vy máte svůj nejlepší foťák na světě.
Závěrem vám chci říci, Karle, že jsem rád, za váš názor. V žádném případě se nebráním kritice. Prosím ale, nehledejte zde kolbiště v boji za své názory. Rád bych věnoval svůj čas smyslupnějším činnostem, než vám zde vyvracel něco, co možná ani sebelépe motivovaný argument nezmění. Váš příspěvek, na rozdíl od těch předešlých, kterými jste zcela nesmyslně zaspamoval diskuze mého portfolia, samozřejmě nesmažu. Pokud chcete diskutovat s fotografy fotícími na Fuji ohledně kvality jimi zvolené techniky, přidejte se do této skupiny na Facebooku – FUJIFILM X fotografové ČR/SR. Obvykle se zde dočkáte erudovaných názorů i slušnosti a určitě i rychlejších odpovědí než tady.
Opět vám přeji všechno dobré. S přátelským pozdravem Vojta Hurych
Karel Mlynář (22. 01. 2018 23:50)
Dobrý večer Vojto,
to, že jste se podílel na desingu je fajn, ale určitě jste se nepodílel na vývoji X Trans snímače a následných algoritmů převodníků výsledného signálu. j
Jenže v tom testu je X Trans třetí generace. Ten algoritmus odšumu v Rawu tam je dost silný nadále.
Např. DxoMark u žádného modelu Fujifilm, který má X Trans vůbec kvůli silnému odšumu Rawu netestuje výkon ISO. Protože to je z hlediska RAW formátu, který má být opravdu surovým formátem ze strany Fujifilmu vůči nefér.
S úctou Karel
Tomáš Malý (23. 01. 2018 07:11)
A co podšálky Karle? Vrátili?
Vojta Hurych (23. 01. 2018 13:55)
Karle, až budu opět mluvit s pány inženýry, slibuju, že se jich na to zeptám. Mějte se hezky, Vojta Hurych
Martin (21. 06. 2018 00:59)
Dekuju za krasny clanek a v neposledni rade (po procteni diskuse) i trpelivost a lidskou privetivost, se kterou pristupujete k ostatnim kolegum i ctenarum.
Dobre svetlo.
PS: Ac mam 7D a Lka, pravdepodobne tento tyden spacham svatbu s 100F a mam pocit, ze to nebude z rozumu :)
Vojta Hurych (21. 06. 2018 12:18)
Srdečně zdravím, Martine, děkuju za moc milý komentář :) Ať se vám daří a 100fka dělá radost! :)
Tom (21. 08. 2018 14:51)
Dobrý den,
vzhledem k Vašim nesporným zkušenostem a za vše hovořícími fotografiemi, Vás prosím o radu.
Vlastním X-E3 s 18-55 f/2.8-4 a XC 50-230. Vážně uvažuji o pořízení 23 f/2. Narazil jsem však na X100F a co teď? Pokud pominu cenu a zvážím výhody obou, jsem stále na vážkách. Líbí se mi možnost schovat X100F do kapsy, OVF, ND filtr i nadstadardně rychlá syn. s bleskem. O chloupek zatím vede rozšíření sady objektivů o pevnou 23 i kvůli přidané váze do brašny. Fotím hlavně dovolené, děti, rodinné události. Jsem dost zvyklý zoomovat :) zkoušel jsem ale vyrazit fotit s nastaveným ohniskem 23 na 18-55 s tím, že jej nezměním. Chce to více pohybu, ale výsledky jsou kreativnější. Rovněž mám dilema zda pořídit XF 56 f/1.2 nebo XF 90 f/2 na portréty.
Uvažuji i o XF 35 f/1,4 ale tu bych asi využil méně.
Ohledně kvality fotografií, fotil jsem dlouho na Nikony a postupným dolaďováním nastavení X-E3 se s 18-55 pomalu dostávám na kvalitu srovnatelnou s D7200 + 16-80 f/2,8-4. U pevných objektivů zatím nemám srovnání. Kvalitu porovnávám hlavně možností výřezu, kde se projeví ostrost i jiné parametry fotografie. Výstup z X-E3 nemusím většinou dále zpracovávat na PC při možnosti vyvolat fotografii daným “filmem” ve fotoaparátu (jinak používám Perfectly Clear).
U Nikonu za léta focení přišel hlavně problém s váhou, což je u X-E3 vyřešeno :) Ale i jiné fajnovosti jako lupa, či barevné odlišení hl. ostrosti přímo v náhledu při man. ostření. No, mám stále co porovnávat.
Předem děkuji za odpovědi!
Dobré světlo Vám přeji!
Tom
Vojta Hurych (21. 08. 2018 18:45)
Srdečně zdravím, Tome, děkuju za dotaz. Když dovolíte, odpovím v bodech:
– 56/1,2 je sice hodně světelné sklo a pokud vám jde o bokech, nic lepšího fuji nenabízí (snad krom 90/2), musím ale zmínit, že oproti novým f2jskovýn sklům neuvěřitelně pomalu ostří.
– 90/2 nemám co vytknout snad krom velikosti. Jinak je rychlé a ostré jak břitva.
– pro mě je X100F dokumentární a rodinný foťák, který mohu mít neustále s sebou – zkrátka srdcovka. 23/2 používám na "práci". Když bych měl obě skla opticky srovnat, pak je na tom lépe 23/2 oproti X100F, která zejména do metru na clonu f2 fotí "bláto". Kdybych byl ve vaší situaci, pak bych koupil z druhé ruky 23/2 a vyzkoušel, jestli splní očekávání od tohoto ohniska :) Pokud ano a neřešíte tolik peníze, pak vám určitě bude X100F dělat velkou radost :)
Snad jsem vám pomohl, opatrujte se :) Vojta
Tom (21. 08. 2018 20:52)
Moc děkuji za odpovědi, Vojto,
určitě mne pomohou posunout se dál ze svazujících toků myšlenek. Asi bych to tak nakonec udělal, nebo si zapůjčím 23/2 a X100F nebo odzkouším třebas na některé z prodejnen. Láká mne vyrazit jen tak s X100F a nic neřešit. Bylo by to takové osvobozující. Červík bude hlodat, to ano - měl jsi si vzít 18-55, na kratším konci by to vyšlo mnohem lépe :D
Uvidíme.
Ještě jednou moc děkuji, i za tento článek. Ať nám to fotí!
Tom
Paola (04. 03. 2019 21:41)
I have had a hard time leaving Nikon because of a wonderful Nikkor lens that I just love too much but after this post I'm going to go and check the Fuji.